سرخط خبرها

ضرورت نگاه جدی‌تر به دوام ثامن

  • کد خبر: ۱۱۲۳۷
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
ضرورت نگاه جدی‌تر به دوام ثامن
محمدحسین دهقان نیری کارشناس مسئول پیشگیری از بحران منطقه ۶
مخاطرات طبیعی بخشی از رفتار محدوده محیط ماست که ناگهان رخ می‌دهد و موجب خسارت‌ها و تلفات جانی و مالی می‌شود. متأسفانه بعضی اوقات از کنار این وقایع به‌راحتی می‌گذریم و زمانی متوجه اهمیت آن می‌شویم که این حوادث برای خود ما یا نزدیکانمان اتفاق بیفتد. بی‌شک زندگی انسان همواره با خطر ناشی از بلایای طبیعی همراه بوده است و این بلایا در صورت‌های مختلف شامل طوفان، خشک‌سالی، سیل، زلزله، آتش‌سوزی، انفجار، ریزش بنا، تصادفات وسایل نقلیه و... رخ می‌دهد که عواقبی هم دارند و موجب تلفات و صدمات جانی، ایجاد خسارت به اموال عمومی و خصوصی، اختلال در فعالیت‌های روزمره، انتشار بیماری‌های واگیردار، از بین رفتن اماکن و منازل و قطع خدمات عمومی مانند آب، گاز، برق، بهداشت و... می‌شود. مقابله با این خطر نیاز به استراتژی‌های خاصی دارد که باید با ارتقای آگاهی عمومی برای کاهش آثار مخرب بلایای طبیعی تلاش کرد.
امروزه آموزش افراد با هدف اینکه ابتدا خود و سپس خانواده و دیگران را از حوادث نجات دهند، یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌ها در کاهش بروز آسیب‌های جانی است و این مهم در کشور ما که در صدر کشور‌های آسیب‌پذیر از منظر بروز حوادث طبیعی است و همچنین شهر ما با توجه به شرایط ساختاری، بافت فشرده و انبوه شهری، حاشیه‌نشینی و وجود زائران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج (ع) از اهمیت دوچندانی برخوردار است. بدین منظور گروه‌های مردمی و داوطلب واکنش اضطراری محلات (دوام ثامن) به همت شهرداری مشهد تشکیل شده است. این افراد با گذراندن دوره‌های آموزشی عمومی و خصوصی در حوزه‌های پیشگیری از بحران، پدافند غیرعامل، امداد و نجات و آتش‌نشانی مجهز به دانش کافی می‌شوند تا در رویارویی با بحران احتمالی و خطرات ثانویه ناشی از وقوع آن، برای کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از وقوع بحران تلاش کنند و تا زمان رسیدن نیرو‌های امداد به محل حادثه، کمک شایانی به خود و دیگر شهروندان محلات کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم آشنایی با اصول و مبانی مدیریت بحران، آشنایی با روان‌شناسی مدیریت بحران، آشنایی با انواع مصدومیت‌ها و امداد و نجات، اصول و مبانی اطفای حریق، آموزش تخصصی امداد و نجات و آموزش تخصصی مرتبط با آتش‌نشانی از اصولی است که به شهروندان آموزش داده می‌شود. بپذیریم که بافت فرسوده و متراکم منطقه ۶، این محدوده را در مقابل بحران‌ها آسیب‌پذیرتر کرده است و گسترش نیرو‌های دوام ثامن به‌ویژه در مناطقی این‌چنینی اهمیتی دوچندان دارد چرا که با توجه به بافت در هم تنیده
شهرک شهیدان رجایی و باهنر امدادرسانی ممکن است با وقفه همراه باشد و حضور نیرو‌های آموزش‌دیده دوام، بسیار حیاتی و کارگشا خواهد بود. چنان که در سال‌های قبل تعدادی از اهالی علاقه‌مند به دوام ثامن اهمیت آن را دریافتند و تحت آموزش‌های مستمر قرار گرفتند و چنان از آمادگی برخوردار شدند که نتیجه آن کسب مقام قهرمانی در اولین دوره مسابقات دوام ثامن در سال ۱۳۹۶ و مقام نایب قهرمانی در دومین دوره آن در سال گذشته بود. علاوه‌بر آنچه گفته شد این طرح که در اماکن عمومی مانند مجتمع‌های مسکونی، مساجد، مدارس، مجتمع‌های تجاری و پایگاه‌های چندمنظوره تشکیل می‌شود، اهداف والای دیگری را هم دنبال می‌کند از جمله تهیه شناسنامه ایمنی اماکن و اطلاع‌رسانی و آموزش است. روند اجرایی کار هم چنان که در حال انجام است، به شیوه فراخوان عمومی در منطقه انجام می‌شود. این فراخوان از طریق پیامک، تلفن، بنر‌های تبلیغاتی یا مراجعه حضوری انجام می‌شود و افراد علاقه‌مند می‌توانند با تکمیل فرم ثبت‌نام داوطلبان و ارسال اطلاعات به دبیرخانه ثبت‌نام کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->